– Det ligger mye data i dashbordet

– Hvis vi lærer nok data til å kunne gå over bussene og resette systemene før vi kjører av gårde, minsker risikoen for at bussene stanser opp, forteller bussjåfør Audun Libakken.

Hos busselskapet Cominor i Tromsø er kurs i lesing, skriving og data så populært at ventelisten er lang for å få delta. Libakken tror dette skyldes at sjåførene som har deltatt på kurs viser større trygghet og motivasjon i jobben sin.

Motiverte ansatte tok initiativ til kurs

Audun LibakkenAudun Libakken var en sterk pådriver for å få gjennomført kurs i basiskompetanse i Cominor. Han ble tipset om BKA-midlene gjennom Dysleksiforbundet, og kontaktet tillitsvalgte og ledelsen som også så behovet for kurs.

– Jeg la merke til at enkelte aldri leste eller skrev i rapportbøkene som finnes i hver enkelt buss. Dette var fordi jeg slet med det selv også. Ved å stå frem og si at jeg ønsket hjelp med lesing og skriving, fikk jeg med mange som ville delta på kurs, sier Libakken.

Han påpeker at flere kursdeltakere nå har begynt å lese både aviser og rapportbøker.

Ny arbeidshverdag

Det er i dag tolv sjåfører som har gjennomført kurs i Cominor, og over 40 som står på venteliste. De som har fullført er i følge Libakken veldig fornøyde med undervisningen.

– Det er ikke det samme å gå på skole nå som da vi var tenåringer, og det vet kursarrangørene. Vi fikk konkrete eksempler på hvordan kunnskapen hjelper oss i arbeidshverdagen. Det ble også delt ut programvare som kan være nyttig for oss. Det at man kan scanne inn håndbøker og få dem lest opp av datamaskinen har endret arbeidshverdagen min.

Libakken tilføyer at det å få basiskunnskapene på plass også gjør det lettere for sjåførene som ønsker å ta fagbrev.

Viktig å være oppdatert

Magnar NilssenI 2008 kom krav om obligatorisk etterutdanning for yrkessjåfører på 35 timer hvert femte år. I år vil den første gruppen bussjåfører gjennomføre denne. Etter endt kurs får sjåførene utsendt nytt yrkessjåførbevis. De som derimot ikke fullfører mister retten til å jobbe som bussjåfør. Driftssjef Magnar Nilssen mener det er nødvendig med basiskunnskaper for å få utbytte av etterutdanningen.

– Udanningen er en naturlig konsekvens av utviklingen vi ser i bransjen, med nye it-verktøy og obligatoriske rapporter. Dette er noe mange sliter med. Men det hjelper ikke å få opplæring i et nytt dataprogram hvis man ikke har vært borti et tastatur før. Vi må passe på at alle henger med, så vi unngår store skiller i arbeidslivet.

Kursene har, i følge Nilssen, vist seg å være så nyttige at de nå ønsker å prioritere opplæring av alle ansatte fremover.

– Etter å ha utdannet noen av våre ansatte merker vi at hele bedriften kommer til å sakke etter hvis ikke alle oppdateres. Det er ikke det samme å være bussjåfør i dag som for ti år siden, og vi må følge med i tiden.

Søk BKA-midler

Vox lyser ut midler til opplæring i grunnleggende ferdigheter. Les mer om BKA-midler her