Lesing og skriving

Ressurser for å gi voksne opplæring i lesing og skriving.

Verktøy

Læringsmålene er eksempler på lokale læreplaner i grunnleggende ferdigheter for voksne, og kan brukes som utgangspunkt når lærerne skal velge innhold, aktiviteter og arbeidsmåter som utvikler den voksnes grunnleggende ferdigheter. Læringsmålene  kan konkretiseres i mer individuelle mål og brukes som et hjelpemiddel for å tilpasse opplæringen til voksne, uavhengig av hvilken sammenheng opplæringen skjer i.

Læringsmålene er revidert, og alle er samlet i et hefte som kan lastes ned og bestilles. Men dere kan også laste ned hver av de fire grunnleggende ferdighetene.

Last ned læringsmålene

Læringsmål i grunnleggende ferdigheter (pdf) (Alle læringsmålene samlet)

Hentet fra heftet:

Læringsmål i lesing og skriving (pdf) 

Læringsmål i regning (pdf)

Læringsmål i digitale ferdigheter (pdf)

Læringsmål i muntlige ferdigheter (pdf)

Veiledning

Veiledning til læringsmålene i grunnleggende ferdigheter for voksne viser hvordan du med utgangspunkt i læringsmålene kan planlegge og tilrettelegge opplæring i grunnleggende ferdigheter for voksne.

Last ned veiledningen (pdf) (fra 2014, ny er under revidering)

 

Kontakt

Karoline Tellum-Djarraya
seksjonsleder
seksjon for fleksibel læring

Kartleggingen kan gi arbeidsgivere et bilde av hvilke ferdigheter som må styrkes, og arbeidstakere kan se hvilken opplæring de har behov for innen lesing, skriving, muntlig kommunikasjon, regning og bruk av data. Profilene kan også benyttes i ordinær videregående opplæring og være gode hjelpemidler i arbeidet med å yrkesrette fellesfagene i yrkesutdanningen.

Last ned profilene

Kompetanse Norge har utviklet 19 profiler i samarbeid med representanter fra bransjene, organisasjonene, bedrifter og lærere. Last ned og la deg inspirere. Du kan tilpasse og utvikle egne profiler for å knytte kursinnhold til konkrete arbeidsoppgaver som den enkelte kjenner seg igjen i.

Last ned profiler for grunnleggende ferdigheter på jobben
Profiler pdf Profiler Excel Profiler Word
Barnehageassistent Barnehageassistent Barnehageassistent
Blikkenslager Blikkenslager Blikkenslager
Bussjåfør Bussjåfør Bussjåfør
Butikkmedarbeider Butikkmedarbeider Butikkmedarbeider
Driftstekniker/vaktmester Driftstekniker/vaktmester Driftstekniker/vaktmester
Elektriker Elektriker Elektriker
HMS-arbeid for byggfag HMS-arbeid for byggfag HMS-arbeid for byggfag
Kantineassistent Kantineassistent Kantineassistent
Lagermedarbeider Lagermedarbeider Lagermedarbeider
Maskinfører Maskinfører Maskinfører
Personlig økonomi Personlig økonomi Personlig økonomi
Pleieassistent Pleieassistent Pleieassistent
Reindriftsutøver Reindriftsutøver Reindriftsutøver
Renholder Renholder Renholder
Rørlegger Rørlegger Rørlegger
Taxisjåfør Taxisjåfør Taxisjåfør
Transportarbeider Transportarbeider Transportarbeider
Truckfører Truckfører Truckfører
Tømrer Tømrer Tømrer

Profilene er på bokmål. De er også tilgjengelig på nynorsk, samisk og engelsk.

La deg også inspirere av eksempler på profiler andre har laget.

Bestill gratis papirversjon

Folkehelseinstituttets anbefalinger gjør av vi har stengt alle kontorer og jobber hjemmefra. Det gjør at vi ikke får sendt profilene før Korona-situasjonen har endret seg.

Hvis det haster å få profilene, så må du laste dem ned ovenfor.

Kontakt

Eddie Pedersen
seniorrådgiver
seksjon for fleksibel læring

Tester og kartlegging

Oppgavene består i å markere mellomrommet med tre streker slik at en ender opp med fire ord i hver ordkjede. Deltakerne skal på fire minutter markere så mange ordgrenser som mulig.
 
Testen ble standardisert for voksne i 2007 og er enkel å administrere og rette. Det tar cirka 15 minutter fra man har introdusert testen for deltakerne til den er gjennomført. 
 
Den inneholder en rekke deltester som kartlegger elevens leseflyt, leseforståelse, lytteforståelse, begrepsforståelse, avkodingsferdighet og delprosesser av avkodingsstrategiene. På bakgrunn av testingen er det mulig å stille en mer presis diagnose av lesevanskene.
 
Testen ble utviklet av professor Torleiv Høien, for Logometrica i samarbeid med Kvam data as. Kompetanse Norge har finansiert en standardisering av testen for voksne.
 

Læremidler

 
Hva inneholder Bedre på lesing og skriving?

Bedre på lesing og skriving er laget med utgangspunkt i læringsmålene for lesing og skriving, og har tekster og oppgaver på 3 nivåer.

Tekster

Det er lagt vekt på autentiske tekster med temaer fra voksnes hverdag og arbeidsliv. Eksempler på tekster er invitasjon, artikkel, leserinnlegg, referat, klage, oppslag og arbeidsspesifikke tekster som stillingsannonse og jobbsøknad.

Oppgaver

Alle tekster i e-læringa har både lese- og skriveoppgaver. Leseoppgavene er selvrettende oppgaver, som for eksempel flervalg eller velg fra liste. Skriveoppgavene blir ikke rettet i ressursen, men har et løsningsforslag som vises ved klikk på «svar».

Hvem kan bruke Bedre på lesing og skriving?

Ressursen kan brukes av alle voksne som vil bli bedre i lesing og skriving. E-læringen er gratis, enkel å bruke og tilpasset flere nivåer. Den er selvinstruerende og selvrettende, og fungerer like bra på datamaskin, nettbrett og smarttelefon.

Bedre på lesing og skriving kan benyttes av undervisere i grunnleggende ferdigheter, enten som en del av et undervisningsopplegg eller som ressurs deltakere bruker på egenhånd.

Viktig informasjon: Det er viktig at du ikke trykker på mellomromstasten, før du trykker på svarknappen.

Her finner du programmet: Gå til På sporet

Oppgavene gir trening i ord- og lydkombinasjoner som for eksempel at sj-lyden kan skrives: sk-, skj-, sj- og tj. I tillegg inneholder programmet noen oppgaver som handler om valg av rett ord slik som da eller når og valg av rett ordendelse som -ene eller -ende.

Anbefaling for å øke effekten av læring

  • repetere oppgavene så godt at det virkelig sitter
  • stoppe opp og tenke over hva en leser og skriver
  • ta korte økter og øve litt hver dag

Læring ved hjelp av nettbaserte læremidler betyr at en kan bestemme når en skal arbeide og hvor store treningsdoser en vil ta.

På sporet av ordet er basert på et tidligere undervisningsopplegg utarbeidet av Norsk Fjernundervisning, Kompetanse Norge, Senter for leseforskning, Dysleksiforbundet i Norge og Infinitiv Television og Pride Communication.

Målet er å øke leselyst, leseflyt og leseforståelse. Brukerne skal lære å bli funksjonelle lesere, enten det er i forbindelse med arbeid, utdanning eller privat. De skal øve opp evnen til å være fleksible i forhold til å kunne hente ut informasjon fra ulike type tekster.

Læremiddelet er ment for lærere og instruktører som tilbyr opplæring i grunnleggende ferdigheter for voksne. Det kan brukes med utgangspunkt i læringsmålene for lesing og skriving.

Last ned medietekster (pdf)

Last ned veiledning til Medietekster (pdf)

Kontakt

Heftet ble utviklet i 2009 og ble utvidet med fire nye bøker høsten 2010. Det inneholder en generell veiledning, mange oppgaver og lenke til bøkene.

Last ned heftet (pdf)

Her er en oversikt over bøkene:

  • Lånt tid
  • Lese eller fiske
  • Flyktning i Norge. To kvinner forteller
  • Blåfargen som verden ville ha
  • Metallet som forandret verden
  • Jakten på det røde gull
  • Sorte seil
  • Legg cricket på is
  • Trekkspilltvillingene
  • Lukten av propan om morgenen
  • Aske i munnen, sand i skoa
  • Vekevis
  • Alt kan fikses

Det er laget mange oppgaver slik at det skal være mulig å finne noe som passer både for norskspråklige og for minoritetsspråklige kursdeltakere.

Heftet ble utarbeidet i 2009, og omtaler Kompetanse Norge sine tidligere kompetansemål i grunnleggende ferdigheter. Kompetansemålene ble erstattet av læringsmål i grunnleggende ferdigheter i 2013.

Kontakt

Metoder og eksempler

Fordeler med læringsmappe

Lærerne kan tilpasse læringsmappen til eget og deltakernes behov. Metodikken motiverer deltakeren til å ta aktivt del i egen læringsprosess og utvikle nye læringsstrategier.

Fordelene med læringsmappe er at:

  • den knytter grunnleggende ferdigheter til konkrete arbeidsoppgaver
  • læringsmålene blir tydelige
  • den tar utgangspunkt i deltakerens behov, kompetanse og kvalifikasjoner
  • den synliggjør læring både før, under og etter opplæringen

Lag din egen læringsmappe

Her finner du noen maler du kan bruke for å komme i gang med å lage din egen læringsmappe:

Mal for å lage læringsmappe (Word)

Innhold i læringsmappe

Del 1, Profil for basisferdigheter på jobben, gir en oversikt over hva ulike arbeidsoppgaver innebærer av grunnleggende ferdigheter.

Del 2 inneholder mål for opplæringen. Eksemplene er knyttet til Læringsmål for grunnleggende ferdigheter.

Del 3 kan brukes til kartlegging og har som mål å synliggjøre kompetanse og kvalifikasjoner som deltakeren har opparbeidet seg i løpet av livet. Den inviterer til diskusjon, refleksjon og bevisstgjøring rundt erfaringer med lesing og skriving, muntlig kommunikasjon, regning og data.

Del 4, bilder fra arbeidsplassen, er et godt hjelpemiddel for å diskutere erfaringer, arbeidsoppgaver, læringsbehov, kursinnhold og mål.

Del 5 viser eksempler på autentiske materiale fra arbeidsplassen som man kan bruke i opplæringen.

Sjekklistene for egenvurdering i del 6 er knyttet til ferdigheter, nivå og læringsmål som er brutt ned til delmål. Sjekklistene kan fungere som underveisvurdering og sluttvurdering, i tillegg til læringslogg.

Del 7 omhandler kultur på arbeidsplassen og tar for seg både skrevne og uskrevne regler i arbeidslivet.

Del 8 er en visningsmappe og er i utgangspunktet tom. Den fylles med arbeider som deltakeren ønsker å vise fram og kan fungere som dokumentasjon på deltakerens sluttkompetanse. Her kan også dokumenter som for eksempel arbeidsattester, cv, kursbevis og vitnemål også samles.

Metodisk veiledning

Veiledningen gir tips og råd til lærere som skal bygge opp en læringsmappe i praksis. Den viser hvordan opplæringen i grunnleggende ferdigheter kan knyttes til arbeidskontekst og læringsmål. Veiledningen gir også en innføring i teorigrunnlaget som bruk av læringsmappe baserer seg på.

Metodisk veiledning (pdf)

Eksempler på læringsmapper

Kompetanse Norge har laget eksempler på læringsmapper for opplæring i grunnleggende ferdigheter tilknyttet tre yrker. Eksemplene er ment som inspirasjon til å lage læringsmapper for andre yrker.

Læringsmappe for renholder (pdf)

Læringsmappe for ansatte i Posten og Bring (pdf)

Læringsmappe for barnehageassistent (pdf)

Eksempler på bruk av læringsmappe (pdf)

Når hver enkelt får utvikle strategier som er tilpasset egne behov og forutsetninger, kan dette bedre motivasjon og læringslyst, og risikoen for frafall kan bli mindre. Tidlig satsing på deltakernes kunnskap om teknikker og strategier kan på denne måten fremme læring og øke læringseffektiviteten.

Å finne fram til hvilke strategier den voksne deltakeren kan ha nytte av, krever både kunnskap om hva som finnes, og et reflektert forhold til hva den aktuelle deltakeren har bruk for i ulike situasjoner.

Last ned heftet (pdf)

Teksten viser også ulike måter å organisere kurs på og lenker til relevant informasjon om opplæring i lesing og skriving i arbeidslivet.

Eksemplene fra arbeidsplassen er hentet fra tre prosjekter som fikk støtte til opplæring i lesing og skriving fra Komptansepluss (tidligere BKA).

Prosjektene ble gjennomført i 2009, og tok utgangspunkt i Kompetanse Norge sine tidligere kompetansemål i grunnleggende ferdigheter. Kompetansemålene ble erstattet av læringsmål i grunnleggende ferdigheter i 2013.

Last ned heftet (pdf)

Kontakt

Vigdis Lahaug

seniorrådgiver
seksjon for læreplan

Heftet ble skrevet i 2009, og tok utgangspunkt i Kompetanse Norge sine tidligere kompetansemål i grunnleggende ferdigheter. Kompetansemålene ble erstattet av læringsmål i grunnleggende ferdigheter i 2013.

Tekster fra arbeidsplassen i opplæringen inneholder eksempler på

  • hvordan finne tekster på arbeidsplassen
  • hvor tekstene befinner seg og hvordan de brukes
  • hvordan ulikheter blant yrkesgrupper kan ha betydning for opplæringen
  • det viktigste formålet med tekstene
  • ulike roller de ansatte har når de møter tekstene

Heftet viser hvordan man kan gå fram for å finne ut hva det er viktigst å fokusere på i opplæringen.

Last ned heftet (pdf)

Dokumentet tar utgangspunkt i Kompetanse Norge sine tidligere kompetansemål i grunnleggende ferdigheter. Kompetansemålene ble erstattet av læringsmål i grunnleggende ferdigheter for voksne i 2013.

De praktiske oppgavene er laget for ansatte i renholdsbransjen, men de individuelle målene kan tilpasses arbeidshverdagen til den enkelte kursdeltaker.

Oppgavene er i stor grad knyttet til hverdagslivet for å gjøre lese- og skriveutviklingen så relevant som mulig for den enkelte.

Innhold

Verktøyet inneholder

  • veiledning for hvordan man kan bruke kompetanseplanen
  • forslag til delmål, individuelle mål og tiltak for å nå målene
  • råd og tips om hvordan man kan planlegge opplæringen
  • maler i Word som kan fylles ut av lærer og kursdeltaker i felleskap

Se veiledning til individuell kompetanseplan (pdf)

Se mal for forside på kompetanseplanen (Word)

Se mal for inngangsnivå (Word)

Se mal for nivå 1 (Word)

Se mal for nivå 2 (Word)

Se mal for nivå 3 (Word)

Fakta

Kompetanseplanen er utviklet av Kompetanse Norge i samarbeid med Glåmdal Interkommunale Voksenopplæringssenter (GIV) med utgangspunkt i et lese- og skrivekurs som GIV hadde for ansatte i renholdsbransjen.

De faglige delmålene er utviklet i samarbeid med Bredtveit Kompetansesenter.

Kontakt

Prosjektene ble gjennomført i 2009/2010, og tok utgangspunkt i Kompetanse Norge sine tidligere kompetansemål i grunnleggende ferdigheter. Kompetansemålene ble erstattet av læringsmål i grunnleggende ferdigheter i 2013.

Last ned heftet (pdf)

Kurstilbyderne rapporterte at de lyktes godt med å rekruttere til kursene som var knyttet til den rollen eller den opplæringssituasjonen de voksne allerede var i. Foreldre med barn i mottaksklasser fikk tilbud om opplæring i data, og deltakere i fagopplæring fikk tilbud om forkurs i regning.

Av 68 deltakere som begynte på kursene, var det 61 som fullførte. To byttet til annen opplæring.

Økt faglig selvtillit

Med på kursene var voksne i ulike livssituasjoner:

  • minoritetsspråklige foreldre med barn i mottaksklasser
  • minoritetsspråklige kvinner med lite skolegang
  • voksne som avtjente samfunnsstraff
  • voksne som gikk på eller skulle begynne i praksiskandidatopplæring eller annen fagopplæring

Deltakerne rapporterte at kursene førte til økt faglig selvtillit, bedre muligheter til å hjelpe barna sine med skolearbeidet og lyst til å ta mer opplæring etter kurset.

Kursene ble organisert av AOF og Folkeuniversitetet.