Desk illustration.

Denne siden er beregnet for deg som skal drive opplæring i grunnleggende ferdigheter.

Grunnleggende ferdigheter

Grunnleggende ferdigheter er lesing, skriving, regning, muntlige og digitale ferdigheter. Disse er en forutsetning for å kunne delta aktivt i opplæring, samfunns- og arbeidsliv.

  • Rakett på bøker. Illustrasjon.

    1. Læringsmål

    Læringsmålene gir eksempler på grunnleggende ferdigheter for voksne, og kan brukes som utgangspunkt når lærerne skal velge innhold, aktiviteter og arbeidsmåter som utvikler den voksnes grunnleggende ferdigheter.

    Læringsmålene beskriver også konkrete mål og kan brukes som et hjelpemiddel for å tilpasse opplæringen til voksne, uavhengig av hvilken sammenheng opplæringen skjer i.

    Læringsmålene er samlet i et hefte som kan lastes ned og bestilles. Men kan også laste ned for hver enkelt av de fire grunnleggende ferdighetene.

    Gå til læringsmålene
  • Stablet bøker, en kopp med blyanter og pensel, og noen pluss tegn. Illustrasjon.

    2. Profiler for grunnleggende ferdigheter på jobben

    Profilene beskriver hvordan de grunnleggende ferdighetene er en del av arbeidsoppgavene i ulike yrker.

    De kan brukes til å kartlegge opplæringsbehov i lesing, skriving, regning, digitale og muntlige ferdigheter og tilpasse kurs til den enkeltes behov.

    Profilene er utviklet i samarbeid med representanter fra bransjene, organisasjonene, bedrifter og lærere. Last ned og la deg inspirere. Du kan tilpasse og utvikle egne profiler for å knytte kursinnhold til konkrete arbeidsoppgaver som den enkelte kjenner seg igjen i.

    Gå til profilene
  • Dame som leser en bok. Illustrasjon.

    3. Veilederkurs grunnleggende ferdigheter

    For deg som underviser voksne i grunnleggende ferdigheter.

    Dersom du underviser/veileder på Kompetanseplusskurs er dette riktig kurs. Du må logge inn for å få kursbevis.

    Gå til kurs
  • En mann med briller bak en laptop-skjerm. Illustrasjon.

    4. Veilederkurs digitale ferdigheter

    E-læring med tips og råd for det som veileder voksne i digitale ferdigheter, for eksempel på et bibliotek eller servicetorg.

    Gå til kurs
  • Et karaktersatt dokument. Illustrasjon.

    5. Veiledningsside for lærer i bruk av tester og kartlegging

    Kompetanse Norge har utviklet kartleggingsverktøy og e-læring i grunnleggende ferdigheter. Verktøyene består av:

    • Egenvurderinger i lesing/skriving, regning og muntlige og digitale ferdigheter
    • Selvtester i lesing/skriving, regning og muntlige og digitale ferdigheter
    • E-læring i lesing/skriving, regning og muntlige og digitale ferdigheter
    • Spillbasert e-læring som kombinerer alle ferdigheter

    Verktøyene er gratis, er enhetsuavhengige og ligger tilgjengelig på nett for alle som ønsker å vurdere, teste eller øve på egne ferdigheter. Voksne kan bruke verktøyene på egenhånd, eller sammen med en veileder.

    Sjekkene består av mellom 35 – 40 spørsmål, og gir et resultat fra nivå 1-3. Dette er egenvurdering og sier ikke noe om de faktiske ferdighetene. Testene er kortere og tester faktiske ferdigheter. Resultatene i testene og sjekkene gir kun en indikasjon på ferdighetsnivå og de kan fungere som utgangpunkt for å planlegge et videre opplæringsløp. For en helhetlig kartlegging av ferdigheter kan det være nyttig å bruke begge verktøyene. Det anbefales at veileder er sammen med testtaker når testene eller sjekkene gjennomføres. Etter at testen og sjekkene er gjennomført, får testtaker tilgang til siden Råd og Tips. Siden gir informasjon om hvor man kan henvende seg for å få hjelp, eller hva man kan gjøre på egenhånd for å forbedre egne ferdigheter.

    E-læringen er selvrettende og dekker nivå 1-3 i alle ferdigheter. Verktøyene egner seg godt til arbeid på egenhånd, eller som individuelt arbeid i et kurs/klasserom. Veileder kan også bruke e-læringen i undervisningen, for eksempel ved å lage egne opplegg rundt tematikken i de ulike kapitlene. Løsningen lagrer deltakers progresjon, slik at deltaker kan logge seg på og fortsette når og hvor som helst.

    Gå til veiledningsside for lærere
  • En lyspære. Illustrasjon.

    6. Metoder og eksempler

    Her finner du eksempler på metoder, modeller, rekruttering, organisering og gjennomføring av opplæring for voksne i grunnleggende ferdigheter.

    Sjekk ut metoder og eksempler