Konferanse om nettbasert og fleksibel opplæring

Arrangementet har funnet sted

Skjermdump av konferanseflyer

Konferansen for alle som tilbyr opplæring til voksne – både undervisere og ledere.

Opptak fra konferansen

Årets konferanse ble tre ganger så stor som fjorårets – med 350 deltakere. Hovedinnleggene og utvalgte paralleller ble strømmet – du finner opptakene og noen av presentasjonene nedenfor.

Nettbasert opplæring og læringsteknologi gir større muligheter for individuell oppfølging enn tradisjonell klasseromsundervisning. På konferansen fikk dyktige pedagoger vise hvordan de bruker teknologi og digitale verktøy – både på nett og ved stedbasert undervisning.

Se og hør

Se videointervjuer av foredragsholdere og deltakere på YouTube

Hør podkaster med innlederne på PodBean

Målgruppe: Konferansen var for ledere og undervisere i voksenopplæringen, private tilbydere av opplæring, kompetansepluss-programmet, universitets- og høyskolesektoren og andre som jobber med opplæring for voksne.

Kompetanse Norge lagde på forhånd korte informasjonssider om konferansen. Vi lagde tilsvarende sider for oppsummering og deling av konferansens høydepunkter.

Program med presentasjoner og opptak

Når                         Hva
09:30–10:00 Registrering
10:00–10:20

Åpning av konferansen: Fleksibel og nettbasert opplæring (pdf)
v/Karoline Tellum-Djarraya, Kompetanse Norge

Se opptak av Karolines åpning

10:20–10:55

Hva er, og hva er ikke, nettbasert opplæring? (pdf)
v/Kari Olstad, Fleksibel utdanning Norge

Se opptak av Karis innlegg

10:55–11:30

Fleksibel opplæring i praksis. Ulike modeller for undervisning og veiledning på nett
v/Anders Nome og Tove Kristiansen, Høgskolen Kristiania

Se opptak av Anders og Toves innlegg

11:30–12:30 Lunsj
12:30–13:30

Paralleller
Ledersporet: Fallgruver i nettbasert opplæring – hvordan unngå dem? Hvordan tilrettelegge for fleksible lærere? (pdf)
v/Torunn Gjelsvik, Fleksibel utdanning Norge

Undervisningssporet 1: Bruk av webinarer og konferanseverktøy i opplæringen (pdf)
v/Louise Mifsud og Mikkel Rustad, OsloMet

Undervisningssporet 2: Hvordan engasjere og involvere kursdeltakere i undervisningen med digitale verktøy? (pdf)
v/Magnus Nohr, Høgskolen i Østfold
Se opptaket av innlegget til Magnus

Undervisningssporet 3: Bruk av video i opplæring av voksne (pdf)
v/norsklærer Karense, Karense Foslien

13:30–13:45 Pause
13:45–14:45

Paralleller:
Ledersporet: Profesjonsfaglig digital kompetanse. Hvordan drive kompetanseheving av lærere? (pdf)
v/Louise Mifsud, OsloMet

Undervisningssporet 1: Hvordan begynne og lykkes med dataspill i undervisning (pdf)
v/Odin Nøsen, Spillpedagogene

Undervisningssporet 2: Aktive kursdeltakere lærer best. Bruk av studentresponssystemer i klasserommet (pdf)
v/Magnus Nohr, Høgskolen i Østfold

Undervisningssporet 3: Bruk av podkast og lydopptak i opplæring av voksne (pdf)
v/norsklærer Karense, Karense Foslien
Se opptak av Karenses innlegg

14:45–15:00 Pause
15:00–16:15

Her er suksesskriteriene fra Norges største MOOC med tanke på studentgjennomføring (pdf)
v/Magnus Nohr, Høgskolen i Østfold

Se opptak av innlegget til Magnus