Kompetanse Norge har gjennomgått litteratur og forskning om metoder for alfabetisering, se rapport. Ut fra dette har gir vi følgende råd for hvordan skolene kan strukturere og gjennomføre opplæringen:
Morsmålsstøttet undervisning
Morsmålsstøttet undervisning er spesielt viktig tidlig i læringsforløpet. Når man skal lære, må man ha et språk å tenke på.
Lærerens rolle
Læreren bør involvere deltakerne i egen læring gjennom å diskutere forventninger og involvere dem i utviklingen av språkopplæringsstrategier og andre detaljer rundt opplæringen. Læreren må anerkjenne deltakernes kulturelle bakgrunn og erfaringer, og knytte undervisningen til dette.
Nytteverdi for deltakerne
Opplæringen må ha nytteverdi for deltakerne. Dette kan gjøres ved å knytte undervisningen til deltakernes liv gjennom bruk av autentiske og relevante tekster. Det bør legges til rette for at deltakerne får mulighet til å kommunisere med morsmålsbrukere både i arbeidslivssituasjoner og på skolen.
Lesestrategier
I undervisningen bør man bruke både syntetiske og analytiske metoder. Tilnærmingen bør være både top-down og bottom-up. Det innebærer både helordslesing og lydering.
Fleksibilitet
Deltakerne må få mulighet til å utvikle ferdigheter og delta i aktiviteter som de selv anser som meningsfylte. Språket skal ikke bare tilegnes. Læreren må legge til rette for at deltakeren umiddelbart kan anvende språket.
Bruk av bilder
Det kan være svært gunstig å bruke bilder, helst fotografier, i alfabetiseringsundervisningen. Bildene bør være personlige, og utfordre og stimulere deltakerne.
Grupper ut fra språk
Det er en fordel med mindre grupper der deltakerne blir delt inn etter språkbakgrunn. Mindre klasser bidrar til bedre læring og til at deltakerne i større grad kan hjelpe og støtte hverandre.