Metoder og eksempler

Se gode eksempler på metoder, modeller, rekruttering, organisering og gjennomføring av opplæring for voksne i grunnleggende ferdigheter:

Alle grunnleggende ferdigheter

Bilde av forsiden til læringsmappen: voksen og barn som ler i lek.

Læringsmappe for arbeidslivet

En læringsmappe er en fleksibel læringsressurs for praksisnær opplæring i lesing, skriving, regning, muntlige og digitale ferdigheter.

Fordeler med læringsmappe

Lærerne kan tilpasse læringsmappen til eget og deltakernes behov. Metodikken motiverer deltakeren til å ta aktivt del i egen læringsprosess og utvikle nye læringsstrategier.

Fordelene med læringsmappe er at:

  • den knytter grunnleggende ferdigheter til konkrete arbeidsoppgaver
  • læringsmålene blir tydelige
  • den tar utgangspunkt i deltakerens behov, kompetanse og kvalifikasjoner
  • den synliggjør læring både før, under og etter opplæringen

Lag din egen læringsmappe

Her finner du noen maler du kan bruke for å komme i gang med å lage din egen læringsmappe:

Mal for å lage læringsmappe (Word)

Innhold i læringsmappe

Del 1, Profil for basisferdigheter på jobben, gir en oversikt over hva ulike arbeidsoppgaver innebærer av grunnleggende ferdigheter.

Del 2 inneholder mål for opplæringen. Eksemplene er knyttet til Læringsmål for grunnleggende ferdigheter.

Del 3 kan brukes til kartlegging og har som mål å synliggjøre kompetanse og kvalifikasjoner som deltakeren har opparbeidet seg i løpet av livet. Den inviterer til diskusjon, refleksjon og bevisstgjøring rundt erfaringer med lesing og skriving, muntlig kommunikasjon, regning og data.

Del 4, bilder fra arbeidsplassen, er et godt hjelpemiddel for å diskutere erfaringer, arbeidsoppgaver, læringsbehov, kursinnhold og mål.

Del 5 viser eksempler på autentiske materiale fra arbeidsplassen som man kan bruke i opplæringen.

Sjekklistene for egenvurdering i del 6 er knyttet til ferdigheter, nivå og læringsmål som er brutt ned til delmål. Sjekklistene kan fungere som underveisvurdering og sluttvurdering, i tillegg til læringslogg.

Del 7 omhandler kultur på arbeidsplassen og tar for seg både skrevne og uskrevne regler i arbeidslivet.

Del 8 er en visningsmappe og er i utgangspunktet tom. Den fylles med arbeider som deltakeren ønsker å vise fram og kan fungere som dokumentasjon på deltakerens sluttkompetanse. Her kan også dokumenter som for eksempel arbeidsattester, cv, kursbevis og vitnemål også samles.

Metodisk veiledning

Veiledningen gir tips og råd til lærere som skal bygge opp en læringsmappe i praksis. Den viser hvordan opplæringen i grunnleggende ferdigheter kan knyttes til arbeidskontekst og læringsmål. Veiledningen gir også en innføring i teorigrunnlaget som bruk av læringsmappe baserer seg på.

Metodisk veiledning (pdf)

Eksempler på læringsmapper

Kompetanse Norge har laget eksempler på læringsmapper for opplæring i grunnleggende ferdigheter tilknyttet tre yrker. Eksemplene er ment som inspirasjon til å lage læringsmapper for andre yrker.

Læringsmappe for renholder (pdf)

Læringsmappe for ansatte i Posten og Bring (pdf)

Læringsmappe for barnehageassistent (pdf)

Eksempler på bruk av læringsmappe (pdf)

.

Kartlegging for praksisnær opplæring på arbeidsplassen

Heftet viser eksempler på hvordan lærere og veiledere kan kartlegge arbeidsplassen for å legge til rette for praksisnær opplæring i grunnleggende ferdigheter.

Målgruppen for heftet er lærere og veiledere som gir opplæring i grunnleggende ferdigheter på arbeidsplassen. Det kan være lærere som gir opplæring til arbeidstakere i Kompetansepluss eller til lærekandidater i videregående opplæring.

Kartleggingsmåten kan også brukes av lærere som på andre måter gir opplæring i grunnleggende ferdigheter i tilknytning til arbeid, arbeidstrening, språkpraksis eller praktiske aktiviteter.

Heftet viser hvordan læreren kan kartlegge sammenhengen mellom deltakerens individuelle utgangspunkt og kravene deltakerne møter i sine omgivelser.

Kartleggingen skal munne ut i en beskrivelse av alle de arbeidsoppgavene som arbeidsgiver forventer at deltakeren skal utføre. Denne beskrivelsen kalles en oppgaveprofil og er utgangspunkt for en kartlegging av hvilke oppgaver deltakeren mestrer, og hvor det er behov for opplæring.

Heftet er skrevet av Kompetanse Norge i samarbeid med Hapro Senter for yrkeskvalifisering.

Last ned heftet (pdf)

Bilde av en mann som står med ryggen til og fyller en målekopp med brun væske .

Opplæring i grunnleggende ferdigheter – rekruttering og organisering på ulike arenaer

I dette heftet finner du gode erfaringer med rekruttering til og organisering av kurs som er tilpasset deltakernes livssituasjon.

Prosjektene ble gjennomført i 2009/2010, og tok utgangspunkt i Kompetanse Norge sine tidligere kompetansemål i grunnleggende ferdigheter. Kompetansemålene ble erstattet av læringsmål i grunnleggende ferdigheter i 2013.

Last ned heftet (pdf)

Kurstilbyderne rapporterte at de lyktes godt med å rekruttere til kursene som var knyttet til den rollen eller den opplæringssituasjonen de voksne allerede var i. Foreldre med barn i mottaksklasser fikk tilbud om opplæring i data, og deltakere i fagopplæring fikk tilbud om forkurs i regning.

Av 68 deltakere som begynte på kursene, var det 61 som fullførte. To byttet til annen opplæring.

Økt faglig selvtillit

Med på kursene var voksne i ulike livssituasjoner:

  • minoritetsspråklige foreldre med barn i mottaksklasser
  • minoritetsspråklige kvinner med lite skolegang
  • voksne som avtjente samfunnsstraff
  • voksne som gikk på eller skulle begynne i praksiskandidatopplæring eller annen fagopplæring

Deltakerne rapporterte at kursene førte til økt faglig selvtillit, bedre muligheter til å hjelpe barna sine med skolearbeidet og lyst til å ta mer opplæring etter kurset.

Kursene ble organisert av AOF og Folkeuniversitetet.

Nærbilde av en bærbar PC med et åpent CD-rom.

InterAct

InterAct tar i bruk Internett-baserte rollespill for å skape motivasjon for opplæring, styrke grunnleggende ferdigheter og vedlikeholde kunnskap.

Ta i bruk InterAct

InterAct tar utgangspunkt i en oppdiktet, men realistisk problemstilling og kan tilpasses ulike målgrupper og ferdighetsnivåer. Deltakerne samarbeider om å løse oppgaver, både innad i grupper og på Internett.

Modellbeskrivelsen er ment for lærere og instruktører som tilbyr opplæring i grunnleggende ferdigheter for voksne. Den inneholder råd om hvordan sette i gang og organisere læringsaktiviteten. Modellbeskrivelsen inneholder også eksempel på et skript, det vil si beskrivelse av tema, roller, oppgaver og tilrettelegging for rollespillet. I tillegg finner du to skript via lenkene under.

InterAct-modellen (pdf)

Skriptet «Vennskapsreisen» (Word)

Skriptet «Aktivitetssenter på Bjerkøya» (Word)

Kartlegging og evaluering

Kursholdere kan bruke skjemaer til å kartlegge deltakernes forventning før kurset og til å få evaluering etter kurset. Under finner du skjemaer som kan brukes som mal.

Skjema om forventninger før kurset (Word)
Skjema for evaluering av kurset (Word)

Lesing og skriving

Ei bok og et par briller ligger på en rødlilla sofa.

Strategier for lesing, skriving og læring

Heftet viser eksempler på studieteknikker, leseteknikker og skriveteknikker som passer for voksne deltakere. Det gir også råd om å tilpase opplæringssituasjonen for voksne og for grupper med særskilte behov.

Når hver enkelt får utvikle strategier som er tilpasset egne behov og forutsetninger, kan dette bedre motivasjon og læringslyst, og risikoen for frafall kan bli mindre. Tidlig satsing på deltakernes kunnskap om teknikker og strategier kan på denne måten fremme læring og øke læringseffektiviteten.

Å finne fram til hvilke strategier den voksne deltakeren kan ha nytte av, krever både kunnskap om hva som finnes, og et reflektert forhold til hva den aktuelle deltakeren har bruk for i ulike situasjoner.

Last ned heftet (pdf)

Bilde fra forsiden av heftet: En lærer og to voksne ser på et ark.

Organisering av opplæring på arbeidsplassen

Heftet viser eksempler på hvilke muligheter og utfordringer opplæringstilbyder kan møte når lese- og skriveopplæring skjer på en arbeidsplass. Det tar også for seg samarbeid mellom virksomheten, tillitsvalgte, de ansatte og opplæringstilbyder.

Teksten viser også ulike måter å organisere kurs på og lenker til relevant informasjon om opplæring i lesing og skriving i arbeidslivet.

Eksemplene fra arbeidsplassen er hentet fra tre prosjekter som fikk støtte til opplæring i lesing og skriving fra Komptansepluss (tidligere BKA).

Prosjektene ble gjennomført i 2009, og tok utgangspunkt i Kompetanse Norge sine tidligere kompetansemål i grunnleggende ferdigheter. Kompetansemålene ble erstattet av læringsmål i grunnleggende ferdigheter i 2013.

Last ned heftet (pdf)

En kvinne står på knærne for å fotografere en meny som er stilt foran et spisested.

Tekster fra arbeidsplassen i opplæringen

Heftet viser eksempler på hvordan læreren kan bruke tekster fra kursdeltakerens arbeidssituasjon i lese- og skriveopplæring. Det viser hvordan læreren kan finne, analysere og tilrettelegge tekstene slik at de kan integreres i opplæringen på en god måte.

Heftet ble skrevet i 2009, og tok utgangspunkt i Kompetanse Norge sine tidligere kompetansemål i grunnleggende ferdigheter. Kompetansemålene ble erstattet av læringsmål i grunnleggende ferdigheter i 2013.

Tekster fra arbeidsplassen i opplæringen inneholder eksempler på

  • hvordan finne tekster på arbeidsplassen
  • hvor tekstene befinner seg og hvordan de brukes
  • hvordan ulikheter blant yrkesgrupper kan ha betydning for opplæringen
  • det viktigste formålet med tekstene
  • ulike roller de ansatte har når de møter tekstene

Heftet viser hvordan man kan gå fram for å finne ut hva det er viktigst å fokusere på i opplæringen.

Last ned heftet (pdf)

Nærbilde av liggende fargeblyanter.

Individuell kompetanseplan for lese- og skriveopplæring

Kompetanseplanen er et eksempel på hvordan man kan lage delmål og individuelle mål for å tilpasse opplæringen i lesing og skriving til den enkelte kursdeltaker.

Dokumentet tar utgangspunkt i Kompetanse Norge sine tidligere kompetansemål i grunnleggende ferdigheter. Kompetansemålene ble erstattet av læringsmål i grunnleggende ferdigheter for voksne i 2013.

De praktiske oppgavene er laget for ansatte i renholdsbransjen, men de individuelle målene kan tilpasses arbeidshverdagen til den enkelte kursdeltaker.

Oppgavene er i stor grad knyttet til hverdagslivet for å gjøre lese- og skriveutviklingen så relevant som mulig for den enkelte.

Innhold

Verktøyet inneholder

  • veiledning for hvordan man kan bruke kompetanseplanen
  • forslag til delmål, individuelle mål og tiltak for å nå målene
  • råd og tips om hvordan man kan planlegge opplæringen
  • maler i Word som kan fylles ut av lærer og kursdeltaker i felleskap

Se veiledning til individuell kompetanseplan (pdf)

Se mal for forside på kompetanseplanen (Word)

Se mal for inngangsnivå (Word)

Se mal for nivå 1 (Word)

Se mal for nivå 2 (Word)

Se mal for nivå 3 (Word)

Fakta

Kompetanseplanen er utviklet av Kompetanse Norge i samarbeid med Glåmdal Interkommunale Voksenopplæringssenter (GIV) med utgangspunkt i et lese- og skrivekurs som GIV hadde for ansatte i renholdsbransjen.

De faglige delmålene er utviklet i samarbeid med Bredtveit Kompetansesenter.

Regning

Bilde fra forsiden til heftet: Ei dame sjekker ei matvare på butikken..

Praksisnær opplæring i personlig økonomi

Ressursene viser hvordan lærere kan bruke personlig økonomi i grunnleggende regneopplæring for voksne.

Målgruppen for heftet er lærere og veiledere som underviser i grunnleggende ferdigheter.
 
Personlig økonomi er noe som opptar de aller fleste voksne, og temaet egner seg godt for opplæring i grunnleggende regneferdigheter. I heftet trekker vi fram flere områder innen personlig økonomi: 
  • sammenlikning av priser
  • rabatter og påslag i prosent
  • budsjett og planlegging av egen økonomi
  • lån og kreditt
Noen av eksemplene bygger på erfaringer fra opplæringsprosjekter i regning som har fått støtte fra Kompetanse Norge.
 

Andre ressurser

Se profilen «Basisferdigheter knyttet til personlig økonomi» (pdf)

Se filmen:

Bilde fra forsiden til heftet: To arbeidskarer ser på papirer på et bord..

Praksisnær opplæring i hverdagsmatematikk

Heftet viser eksempler på hvordan man kan holde kurs i regning på en bedrift. Det gir tips om hvordan opplæring i regning kan bidra til å løse praktiske problemer på arbeidsplassen.

Eksemplene viser blant annet:

  • hvordan opplæringen kan bidra til å effektivisere og forbedrede prosesser i produksjonsbedrifter
  • hvordan du kan hjelpe bedriften med å identifisere matematikken og forbedre løsningsstrategiene de ansatte bruker
  • hvordan en tett kobling mellom praktisk erfaring og opplæring i regning kan være en god opplæringsmodell for fagopplæring i bedrift

Heftet er laget i samarbeid med bedriftene Gyproc AS og Trox Auranor.

Bilde fra forsiden av heftet: En mann kledd i hvitt leser utenpå ei flaske hentet fra skapet.

Kurs i hverdagsmatematikk

Heftet viser eksempler på tilrettelegging og gjennomføring av kurs i regning i Neumann Bygg og Bergen kommune.

Teksten belyser viktige sider ved planleggingen, organiseringen og gjennomføringen av kursene. Den peker på utfordringer og suksesskriterier og kan bidra med gode ideer til kurstilbydere både når det gjelder organisering og pedagogisk tilrettelegging.

Last ned heftet (pdf)

Kompetansemål for hverdagsmatematikk ble brukt som redskap i arbeidet. Kompetansemålene ble erstattet av læringsmål i 2013.

Digitale ferdigheter

En lærer som står og to voksne som sitter foran en PC .

Dataopplæring i biblioteket

Heftet er for ansatte i bibliotek og viser hvordan man på en enkel måte kan organisere dataopplæring i biblioteket.

Utgangspunktet for heftet er erfaringer fra prosjektet «Lær data i biblioteket». Veiledningsheftet ble skrevet i 2010, og tar utgangspunkt i Kompetanse Norge sine tidligere kompetansemål i grunnleggende ferdigheter. Kompetansemålene ble erstattet av læringsmål i grunnleggende ferdigheter i 2013.

Folkebibliotekene har blant annet i oppgave å fremme opplysning og utdanning gjennom informasjon i takt med samfunnets endringer.

Biblioteket som læringsarena

I dag tilbyr mange bibliotek gratis kurs i grunnleggende data.

Biblioteket egner seg godt som læringsarena for digitale ferdigheter fordi det er:

  • tilgjengelig – tilbudet har en kjent plass i lokalsamfunnet, alle har adgang og tjenestene er lette å bruke
  • et lavterskeltilbud – mange besøker allerede biblioteket fordi de ønsker å lære noe og her er ingen krav til forkunnskaper
  • gratis – et godt alternativ til de som ikke har tilgang til datamaskin og/eller internett hjemme eller på jobb

Prosjektet ble gjennomført i 16 folkebiblioteker i Oppland, og Oppland fylkesbibliotek har hatt prosjektledelsen.

Last ned heftet (pdf, 1MB)

Illustrasjon av en strekmann som legger puslebiter mot stedet hvor www står.

Opplæringsplaner for kurs i digitale ferdigheter

Opplæringsplanene er delt inn i moduler med kunnskapselementer på tre nivåer. Eksempler viser hvordan man kan bruke planene i praksis.

Opplæringsplanene er knyttet til de overordnede målene i Kompetanse Norge sine tidligere Kompetansemål for digital kompetanse. Kompetansemålene ble erstattet av læringsmål i grunnleggende ferdigheter i 2013.

Opplæringsplanene tar for seg:

  • bruk av datamaskin og operativsystemgrunnleggende it-forståelse
  • Internett og elektronisk post
  • tekstbehandling
  • presentasjon
  • regneark
  • andre digitale verktøy

Last ned alle opplæringsplanene (pdf)

Under finner du eksempler på hvordan man kan bruke opplæringsplanene på kurs for voksne i digital kompetanse. Eksemplene tar for seg mål og innhold i opplæringen, metode, forutsetninger, instruktørens rolle, utstyr og andre rammebetingelser.

Eksempler fra nivå 1 (Word)

Eksempler fra nivå 2 (Word)

Eksempler fra nivå 3 (Word)

Muntlige ferdigheter

Bilde fra forsiden av heftet. En passasjer skal betale bussbillett til bussjåføren.

Praksisnær opplæring i muntlige ferdigheter

Heftet illustrerer hva muntlige ferdigheter er i praksis, og viser eksempler på hvordan lærere kan jobbe for å trene muntlige ferdigheter hos voksne.

Arbeidsgivere legger stadig mer vekt på gode muntlige ferdigheter når de skal ansette nye medarbeidere. For å kunne samarbeide om å løse oppgavene effektivt og trygt er det nødvendig å kunne ta imot beskjeder, gjøre avtaler, og gi og ta instruksjoner på en klar måte. Det er i tillegg avgjørende å kunne tilpasse språket til den vi snakker med. Vi må mestre både fagord og formelt språk i tillegg til dagligdags småprat med kolleger.

Heftet gir eksempler på opplæring i muntlige ferdigheter knyttet til arbeidspraksis og fagopplæring. Det tar også for seg Profiler for basisferdigheter på jobben som utgangspunkt for opplæringen. Profilene kan være en god støtte når du som lærer skal planlegge et kurs i muntlige ferdigheter i jobben.

Last ned heftet (pdf)