Arbeidsoppgaver
Helsesekretæren er ofte den første personen du møter når du oppsøker et legekontor/helsesenter/sykehus. Dine oppgaver skjer innenfor laboratoriearbeid, kontorarbeid og serviceytelser overfor pasienter. For å kunne vurdere symptomer og behov for hjelp, kreves gode kunnskaper innen sykdomslære, anatomi og fysiologi, så vel som mellommenneskelige egenskaper. I tillegg er det nødvendig å ha gode samarbeidsevner, ha interesse for medisin og kunne jobbe selvstendig. Helsesekretæren bidrar både i forebyggende og i behandlende arbeid. Oppgavene helsesekretærer utfører er:
- drive med forebyggende helsearbeid
- planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere eget arbeid
- gjenkjenne de vanligste livsstilssykdommene, kroniske sykdommer, psykiske lidelser, infeksjoner, og kjenne til de vanligste legemidler som blir brukt
- møte gravide og syke barn med trygghet og forståelse
- legge til rette for og assistere andre yrkesgrupper
- kontorrutiner, herunder administrative oppgaver knyttet til dokumentasjon, registrering, regnskap, telefonforespørsler, ventelistehåndtering, innkalling og journalføring
- utføre de mest vanlige undersøkelsesmetodene, laboratoriearbeid og skiftestue- og assistansearbeid
- følge prosedyrer ved stikkskader
- følge prosedyrer for arbeidet med biologisk og kjemisk materiale
- håndtere avfall på en hygienisk og miljøriktig måte
- utføre logistikk- og bestillingsarbeid
- veilede pasienter, brukere og pårørende om ulike instanser i helse- og sosialtjenesten
- utføre arbeidet i tråd med yrkesetiske retningslinjer og gjeldende regelverk om kvalitet i helse- og sosialtjenesten
- utføre førstehjelp knyttet til yrkesutøvelsen
- utføre arbeidet i tråd med ergonomiske prinsipper
- følge arbeidsplassens rutiner for kvalitetsutviklingsarbeid
- planlegge å gjennomføre arbeidet i tråd med prinsippene for universell utforming av produkter og tjenester
- bruke relevante digitale verktøy i arbeidet
- bruke medisinske ord og uttrykk
- utføre tiltak som fremmer helse, service og trivsel
- hjelpe pasienter og brukere i krisesituasjoner og veilede om bruk av hjelpeapparat
- følge gjeldende regelverk om taushetsplikt og personvern
Lesing
Hver dag vil helsesekretæren:
- lese skilt, logoer og symboler på medikamenter
- lese vaktlister
- lese beskjeder fra kollegaer og leder (for eksempel e-post, sms og gule lapper)
- lese ukeplaner
- lese i timeavtalebok eller på skjerm
- lese diverse oppslag (for eksempel møteinnkalling)
- lese resultater fra laboratoriearbeid
Regelmessig vil helsesekretæren:
- lese og forstå ulike tekster
- lese skjemaer
- lese pasientdokumentasjon
- lese og orientere seg i faglitteratur.
Av og til vil helsesekretæren:
- lese prosedyrer og avviksbehandling i forbindelse med HMS-arbeid
- lese kvalitetskrav knyttet til yrkesutøvelsen
- lese skjemaer og informasjon knyttet til rettigheter og plikter (for eksempel egenmelding, permisjon, medarbeidersamtale, lov om personvern, taushetserklæring)
- lese informasjonsskriv fra ledelsen
Skriving
Hver dag vil helsesekretæren:
- fylle ut skjemaer
- skrive rapport i journalen
- skrive beskjeder til kollegaer, ledelse, pårørende (for eksempel e-post, sms og gul lapp)
- skrive inn avtaler i timeavtalebok eller elektronisk
- skrive ned resultater fra laboratoriearbeid
Regelmessig vil helsesekretæren:
- fylle ut timeliste (for eksempel på papir eller elektronisk)
- fylle ut bestillingslister
Av og til vil helsesekretæren:
- fylle ut skjemaer som taushetserklæring, egenmelding, permisjon, ferie, medarbeidersamtale
- skrive oppslag
Regning
Hver dag vil helsesekretæren:
- måle og porsjonere ut legemidler
- beregne resultater fra laboratoriearbeid
- sette opp avtaler (klokkeslett og dato)
- registrere betaling for legebesøk
Regelmessig vil helsekretæren:
- kontrollere lagerbeholdning
- bestille varer
- bestille svar på medisinske tester
- sende henvisninger til ulike instanser i helsevesenet
- kontrollere egen lønnslipp
Muntlige ferdigheter
Hver dag vil helsesekretæren:
- lytte til ønsker og behov som pasienten har
- lytte til instrukser fra leder eller andre kolleger
- småprate med pasienter
- ta i mot muntlige beskjeder fra kollegaer
- lytte til muntlig rapportering
- gi muntlig rapport til kollegaer
- samtale om rapport til kollegaer
- be om hjelp fra kollegaer og forklare hva en trenger hjelp til
- samtale med leder og kollegaer om arbeidsoppgaver og planer for dagen
- ta i mot telefonbeskjeder (fra for eksempel pasienter, kollegaer eller ledere)
Regelmessige vil helsekretæren:
- samtale med pårørende om pasienten
- samtale med kollegaer om pasienten
- samtale med kollegaer i pausesituasjonen
Av og til vil helsesekretæren:
- samtale med leder og kollegaer rundt egen arbeidssituasjon
- drøfte hva det innebærer å ha en profesjonell yrkesutøvelse
- drøfte kjennetegn på god pasientservice
- kommunisere med pasienter i ulike livssituasjoner
- drøfte sin rolle i det tverrfaglige samarbeidet
- drøfte hva pasientmedvirkning innebærer i helsetjenesten og informere om pasientens rettigheter
- bruke ulike strategier for konflikthåndtering
- drøfte yrkesetiske problemstillinger
- bruke korrekt fagterminologi
- drøfte sammenhenger mellom kosthold, fysisk aktivitet, tobakk og helse
- gjøre rede for kjennetegn på god allmenntilstand
- gjøre rede for de vanligste barnesykdommene
- gjøre rede for svangerskap og vanlige plager og komplikasjoner i svangerskapet
- drøfte smertebegrepet
- veilede om konsekvenser av bruk av legemidler
- drøfte hva estetikk, service, personlig hygiene og framtreden betyr for trygghet og trivsel i yrkesrollen
Digitale ferdigheter
Hver dag vil helsesekretæren:
- kommunisere med arbeidsgiver via e-post
- sjekke møter/avtaler
- registrere arbeidstiden i elektroniske skjema
- rapportere via journal
- registrere resultater fra laboratoriearbeid
Regelmessig vil helsesekretæren:
- finne relevante skjemaer på Intranett for eksempel om medisinutdeling
- finne oppdatert informasjon fra kommunens hjemmesider
- finne fram tiltaksplaner i den elektroniske journalen
- bruke standard tekstbehandlingsprogrammer
- sende e-post med vedlegg
Av og til vil helsesekretæren:
- sjekke HMS-rutiner på nettet
- bruke digitale programmer i opplæringstiltak