Praksisnær opplæring

Her finner du ressurser og eksempler på praksisnær opplæring for voksne. Du kan bruke ressursene for å tilpasse opplæring til arbeidssituasjon og kursdeltaker.

Verktøy

Elektriker i arbeid.

Profiler for grunnleggende ferdigheter på jobben

Profilene kan brukes til å kartlegge opplæringsbehov i lesing, skriving, regning, digitale og muntlige ferdigheter og tilpasse kurs til den enkeltes behov. Profilene beskriver hvordan de grunnleggende ferdighetene er en del av arbeidsoppgavene i ulike yrker.

Kartleggingen kan gi arbeidsgivere et bilde av hvilke ferdigheter som må styrkes, og arbeidstakere kan se hvilken opplæring de har behov for innen lesing, skriving, muntlig kommunikasjon, regning og bruk av data. Profilene kan også benyttes i ordinær videregående opplæring og være gode hjelpemidler i arbeidet med å yrkesrette fellesfagene i yrkesutdanningen.

Last ned profilene

Kompetanse Norge har utviklet 18 profiler i samarbeid med representanter fra bransjene, organisasjonene, bedrifter og lærere. Last ned og la deg inspirere. Du kan tilpasse og utvikle egne profiler for å knytte kursinnhold til konkrete arbeidsoppgaver som den enkelte kjenner seg igjen i.

Vi anbefaler at du skriver ut profilene du trenger. På grunn av navneendringen vår må mange av profilene revideres. De nedlastbare er snart klare, mens de i papirversjon er ferdig revidert og kan bestilles.

Profiler pdfProfiler ExcelProfiler Word
Barnehageassistent Barnehageassistent Barnehageassistent
Blikkenslager Blikkenslager Blikkenslager
Bussjåfør Bussjåfør Bussjåfør
Butikkmedarbeider Butikkmedarbeider Butikkmedarbeider
Driftstekniker/vaktmester Driftstekniker/vaktmester Driftstekniker/vaktmester
Elektriker Elektriker Elektriker
HMS-arbeid for byggfag HMS-arbeid for byggfag HMS-arbeid for byggfag
Kantineassistent Kantineassistent Kantineassistent
Lagermedarbeider Lagermedarbeider Lagermedarbeider
Maskinfører Maskinfører Maskinfører
Personlig økonomi Personlig økonomi Personlig økonomi
Pleieassistent Pleieassistent Pleieassistent
Reindriftsutøver   Reindriftsutøver
Renholder Renholder Renholder
Rørlegger Rørlegger Rørlegger
Taxisjåfør Taxisjåfør Taxisjåfør
Transportarbeider Transportarbeider Transportarbeider
Truckfører Truckfører Truckfører
Tømrer Tømrer Tømrer

Profilene er på bokmål. De er også tilgjengelig på nynorsk og engelsk.

La deg også inspirere av eksempler på profiler andre har laget.

Følgende profiler kommer på samisk:

  • Reindriftsutøver
  • Barnehageassistent
  • Pleieassistent
  • Butikkmedarbeider
  • Sjømatarbeider

Vil du ha beskjed når disse blir lagt ut, sender du inn e-postadressen til oss:

Bestill gratis papirversjon

Papirversjonene er ferdig revidert med nytt navn og kan bestilles.

Skriv inn antall
 

Kontakt

Bilde av forsiden til læringsmappen: voksen og barn som ler i lek.

Læringsmappe for arbeidslivet

En læringsmappe er en fleksibel læringsressurs for praksisnær opplæring i lesing, skriving, regning, muntlige og digitale ferdigheter.

Fordeler med læringsmappe

Lærerne kan tilpasse læringsmappen til eget og deltakernes behov. Metodikken motiverer deltakeren til å ta aktivt del i egen læringsprosess og utvikle nye læringsstrategier.

Fordelene med læringsmappe er at:

  • den knytter grunnleggende ferdigheter til konkrete arbeidsoppgaver
  • læringsmålene blir tydelige
  • den tar utgangspunkt i deltakerens behov, kompetanse og kvalifikasjoner
  • den synliggjør læring både før, under og etter opplæringen

Lag din egen læringsmappe

Her finner du noen maler du kan bruke for å komme i gang med å lage din egen læringsmappe:

Mal for å lage læringsmappe (Word)

Innhold i læringsmappe

Del 1, Profil for basisferdigheter på jobben, gir en oversikt over hva ulike arbeidsoppgaver innebærer av grunnleggende ferdigheter.

Del 2 inneholder mål for opplæringen. Eksemplene er knyttet til Læringsmål for grunnleggende ferdigheter.

Del 3 kan brukes til kartlegging og har som mål å synliggjøre kompetanse og kvalifikasjoner som deltakeren har opparbeidet seg i løpet av livet. Den inviterer til diskusjon, refleksjon og bevisstgjøring rundt erfaringer med lesing og skriving, muntlig kommunikasjon, regning og data.

Del 4, bilder fra arbeidsplassen, er et godt hjelpemiddel for å diskutere erfaringer, arbeidsoppgaver, læringsbehov, kursinnhold og mål.

Del 5 viser eksempler på autentiske materiale fra arbeidsplassen som man kan bruke i opplæringen.

Sjekklistene for egenvurdering i del 6 er knyttet til ferdigheter, nivå og læringsmål som er brutt ned til delmål. Sjekklistene kan fungere som underveisvurdering og sluttvurdering, i tillegg til læringslogg.

Del 7 omhandler kultur på arbeidsplassen og tar for seg både skrevne og uskrevne regler i arbeidslivet.

Del 8 er en visningsmappe og er i utgangspunktet tom. Den fylles med arbeider som deltakeren ønsker å vise fram og kan fungere som dokumentasjon på deltakerens sluttkompetanse. Her kan også dokumenter som for eksempel arbeidsattester, cv, kursbevis og vitnemål også samles.

Metodisk veiledning

Veiledningen gir tips og råd til lærere som skal bygge opp en læringsmappe i praksis. Den viser hvordan opplæringen i grunnleggende ferdigheter kan knyttes til arbeidskontekst og læringsmål. Veiledningen gir også en innføring i teorigrunnlaget som bruk av læringsmappe baserer seg på.

Metodisk veiledning (pdf)

Eksempler på læringsmapper

Kompetanse Norge har laget eksempler på læringsmapper for opplæring i grunnleggende ferdigheter tilknyttet tre yrker. Eksemplene er ment som inspirasjon til å lage læringsmapper for andre yrker.

Læringsmappe for renholder (pdf)

Læringsmappe for ansatte i Posten og Bring (pdf)

Læringsmappe for barnehageassistent (pdf)

Eksempler på bruk av læringsmappe (pdf)

Metoder og eksempler

.

Kartlegging for praksisnær opplæring på arbeidsplassen

Heftet viser eksempler på hvordan lærere og veiledere kan kartlegge arbeidsplassen for å legge til rette for praksisnær opplæring i grunnleggende ferdigheter.

Målgruppen for heftet er lærere og veiledere som gir opplæring i grunnleggende ferdigheter på arbeidsplassen. Det kan være lærere som gir opplæring til arbeidstakere i Kompetansepluss eller til lærekandidater i videregående opplæring.

Kartleggingsmåten kan også brukes av lærere som på andre måter gir opplæring i grunnleggende ferdigheter i tilknytning til arbeid, arbeidstrening, språkpraksis eller praktiske aktiviteter.

Heftet viser hvordan læreren kan kartlegge sammenhengen mellom deltakerens individuelle utgangspunkt og kravene deltakerne møter i sine omgivelser.

Kartleggingen skal munne ut i en beskrivelse av alle de arbeidsoppgavene som arbeidsgiver forventer at deltakeren skal utføre. Denne beskrivelsen kalles en oppgaveprofil og er utgangspunkt for en kartlegging av hvilke oppgaver deltakeren mestrer, og hvor det er behov for opplæring.

Heftet er skrevet av Kompetanse Norge i samarbeid med Hapro Senter for yrkeskvalifisering.

Last ned heftet (pdf)

Bilde fra forsiden av heftet: En lærer og to voksne ser på et ark.

Organisering av opplæring på arbeidsplassen

Heftet viser eksempler på hvilke muligheter og utfordringer opplæringstilbyder kan møte når lese- og skriveopplæring skjer på en arbeidsplass. Det tar også for seg samarbeid mellom virksomheten, tillitsvalgte, de ansatte og opplæringstilbyder.

Teksten viser også ulike måter å organisere kurs på og lenker til relevant informasjon om opplæring i lesing og skriving i arbeidslivet.

Eksemplene fra arbeidsplassen er hentet fra tre prosjekter som fikk støtte til opplæring i lesing og skriving fra Komptansepluss (tidligere BKA).

Prosjektene ble gjennomført i 2009, og tok utgangspunkt i Kompetanse Norge sine tidligere kompetansemål i grunnleggende ferdigheter. Kompetansemålene ble erstattet av læringsmål i grunnleggende ferdigheter i 2013.

Last ned heftet (pdf)

En kvinne står på knærne for å fotografere en meny som er stilt foran et spisested.

Tekster fra arbeidsplassen i opplæringen

Heftet viser eksempler på hvordan læreren kan bruke tekster fra kursdeltakerens arbeidssituasjon i lese- og skriveopplæring. Det viser hvordan læreren kan finne, analysere og tilrettelegge tekstene slik at de kan integreres i opplæringen på en god måte.

Heftet ble skrevet i 2009, og tok utgangspunkt i Kompetanse Norge sine tidligere kompetansemål i grunnleggende ferdigheter. Kompetansemålene ble erstattet av læringsmål i grunnleggende ferdigheter i 2013.

Tekster fra arbeidsplassen i opplæringen inneholder eksempler på

  • hvordan finne tekster på arbeidsplassen
  • hvor tekstene befinner seg og hvordan de brukes
  • hvordan ulikheter blant yrkesgrupper kan ha betydning for opplæringen
  • det viktigste formålet med tekstene
  • ulike roller de ansatte har når de møter tekstene

Heftet viser hvordan man kan gå fram for å finne ut hva det er viktigst å fokusere på i opplæringen.

Last ned heftet (pdf)

Bilde fra forsiden av heftet. En passasjer skal betale bussbillett til bussjåføren.

Praksisnær opplæring i muntlige ferdigheter

Heftet illustrerer hva muntlige ferdigheter er i praksis, og viser eksempler på hvordan lærere kan jobbe for å trene muntlige ferdigheter hos voksne.

Arbeidsgivere legger stadig mer vekt på gode muntlige ferdigheter når de skal ansette nye medarbeidere. For å kunne samarbeide om å løse oppgavene effektivt og trygt er det nødvendig å kunne ta imot beskjeder, gjøre avtaler, og gi og ta instruksjoner på en klar måte. Det er i tillegg avgjørende å kunne tilpasse språket til den vi snakker med. Vi må mestre både fagord og formelt språk i tillegg til dagligdags småprat med kolleger.

Heftet gir eksempler på opplæring i muntlige ferdigheter knyttet til arbeidspraksis og fagopplæring. Det tar også for seg Profiler for basisferdigheter på jobben som utgangspunkt for opplæringen. Profilene kan være en god støtte når du som lærer skal planlegge et kurs i muntlige ferdigheter i jobben.

Last ned heftet (pdf)

En voksen barnehageansatt sammen med flere barn på tur.

Praksisnær kartlegging for opplæring i muntlige ferdigheter

Dette heftet viser hvordan lærere og veiledere kan kartlegge deltakere og arbeidsplass i forkant av opplæring i muntlige ferdigheter knyttet til kurs på arbeidsplassen.

Målet er å tilpasse opplæringen best mulig til de ansattes og arbeidsplassens behov. Metoden for kartlegging og kartleggingsverktøyet som er presentert her er utviklet i Kompetansepluss arbeidsliv, men kan også brukes i andre typer opplæring.

Ressurser:

Kartleggingsskjema barnehage (excel)
PIL -kartleggingskjema (excel)


Last ned Praksisnær kartlegging for opplæring i muntlige ferdigheter

en sykehjemsansatt i samtale med to eldre mennesker i en sofa.

Muntlige ferdigheter på et sykehjem

Heftet «Muntlige ferdigheter på et sykehjem» gir et eksempel på hvordan du kan utvikle de ansattes muntlige ferdigheter slik at kommunikasjonen i et sykehjem kan bli bedre; mellom ansatte, mellom ansatte og ledere, og beboere og pårørende.

Det inneholder også utdrag fra en håndbok med konkrete eksempler på muntlig kommunikasjon i ulike situasjoner som kan være en ressurs å dele ut til nyansatte.

Prosjektsamarbeid i Kompetansepluss (tidligere BKA) mellom Folkeuniversitet Øst og Økern sykehjem

Kursdeltakere og organisering

  • Seks ansatte ved sykehjemmet, fire pleiemedhjelpere og to sykepleiere
  • Alle var innvandrere
  • Alle hadde B1-nivå i norsk.
  • 80 timer til muntlig og skriftlig opplæring
  • En hel dag per uke i 13 uker
  • Gjennomføring i arbeidstiden i et egnet lokale på sykehjemmet

Det var viktig å ha sykepleiere med i gruppen, fordi dette bidro til å gi kurset både et relevant innhold og et godt og realistisk grunnlag for å arbeide med kommunikasjon på tvers av yrkesgruppene.

Last ned Muntlige ferdigheter på et sykehjem (pdf)

.

Kartlegging for praksisnær opplæring på arbeidsplassen

Heftet viser eksempler på hvordan lærere og veiledere kan kartlegge arbeidsplassen for å legge til rette for praksisnær opplæring i grunnleggende ferdigheter.

Målgruppen for heftet er lærere og veiledere som gir opplæring i grunnleggende ferdigheter på arbeidsplassen. Det kan være lærere som gir opplæring til arbeidstakere i Kompetansepluss eller til lærekandidater i videregående opplæring.

Kartleggingsmåten kan også brukes av lærere som på andre måter gir opplæring i grunnleggende ferdigheter i tilknytning til arbeid, arbeidstrening, språkpraksis eller praktiske aktiviteter.

Heftet viser hvordan læreren kan kartlegge sammenhengen mellom deltakerens individuelle utgangspunkt og kravene deltakerne møter i sine omgivelser.

Kartleggingen skal munne ut i en beskrivelse av alle de arbeidsoppgavene som arbeidsgiver forventer at deltakeren skal utføre. Denne beskrivelsen kalles en oppgaveprofil og er utgangspunkt for en kartlegging av hvilke oppgaver deltakeren mestrer, og hvor det er behov for opplæring.

Heftet er skrevet av Kompetanse Norge i samarbeid med Hapro Senter for yrkeskvalifisering.

Last ned heftet (pdf)

Nettbrett ved siden av et tastatur og en penn.

Bruk av film i opplæringen av muntlige ferdigheter

Dette heftet viser hvordan en kan arbeide med film i opplæringen av muntlige ferdigheter.

Filmer som illustrerer disse kommunikasjonssituasjonene, vil gi gode muligheter for refleksjon og økt bevissthet om kommunikasjon på arbeidsplassen og et konkret utgangspunkt for praktiske øvelser i de muntlige ferdighetene som kreves.

Utviklingsarbeid ved Hapro senter for kvalifisering i samarbeid med en barnehage.

Last ned Bruk av film i opplæringen av muntlige ferdigheter

Fem laminerte kort med hver sin setning.

Enkelt grep for språkstøtte på jobben

Hvordan gi deltakerne språkstimulering og språkstøtte på jobben og få til en bedre læringsoverføring mellom kurs og jobb?

I dette heftet får du et eksempel på dette. Arbeidsmåten bygger på erfaringer fra et Kompetansepluss-kurs (tidligere BKA) i muntlige ferdigheter der Arendal voksenopplæring ga opplæring til åtte deltakere som var ansatt på Clarion Hotel Tyholmen.

Last ned heftet Med en skreddersydd lommeparlør i beltet (pdf)

Bilde fra forsiden til heftet: Ei dame sjekker ei matvare på butikken..

Praksisnær opplæring i personlig økonomi

Ressursene viser hvordan lærere kan bruke personlig økonomi i grunnleggende regneopplæring for voksne.

Målgruppen for heftet er lærere og veiledere som underviser i grunnleggende ferdigheter.
 
Personlig økonomi er noe som opptar de aller fleste voksne, og temaet egner seg godt for opplæring i grunnleggende regneferdigheter. I heftet trekker vi fram flere områder innen personlig økonomi: 
  • sammenlikning av priser
  • rabatter og påslag i prosent
  • budsjett og planlegging av egen økonomi
  • lån og kreditt
Noen av eksemplene bygger på erfaringer fra opplæringsprosjekter i regning som har fått støtte fra Kompetanse Norge.
 

Andre ressurser

Se profilen «Basisferdigheter knyttet til personlig økonomi» (pdf)

Se filmen:

Bilde fra forsiden til heftet: To arbeidskarer ser på papirer på et bord..

Praksisnær opplæring i hverdagsmatematikk

Heftet viser eksempler på hvordan man kan holde kurs i regning på en bedrift. Det gir tips om hvordan opplæring i regning kan bidra til å løse praktiske problemer på arbeidsplassen.

Eksemplene viser blant annet:

  • hvordan opplæringen kan bidra til å effektivisere og forbedrede prosesser i produksjonsbedrifter
  • hvordan du kan hjelpe bedriften med å identifisere matematikken og forbedre løsningsstrategiene de ansatte bruker
  • hvordan en tett kobling mellom praktisk erfaring og opplæring i regning kan være en god opplæringsmodell for fagopplæring i bedrift

Heftet er laget i samarbeid med bedriftene Gyproc AS og Trox Auranor.

Bilde fra forsiden av heftet: En mann kledd i hvitt leser utenpå ei flaske hentet fra skapet.

Kurs i hverdagsmatematikk

Heftet viser eksempler på tilrettelegging og gjennomføring av kurs i regning i Neumann Bygg og Bergen kommune.

Teksten belyser viktige sider ved planleggingen, organiseringen og gjennomføringen av kursene. Den peker på utfordringer og suksesskriterier og kan bidra med gode ideer til kurstilbydere både når det gjelder organisering og pedagogisk tilrettelegging.

Last ned heftet (pdf)

Kompetansemål for hverdagsmatematikk ble brukt som redskap i arbeidet. Kompetansemålene ble erstattet av læringsmål i 2013.

Kontakt