Muntlige ferdigheter

Ressurser for å gi voksne opplæring i muntlig kommunikasjon.

Verktøy

Fire bilder satt sammen av en kalkulator, tastatur, hodetelefoner og utsnitt av ei bok.

Læringsmål

Læringsmålene er basert på Utdanningsdirektoratets rammeverk for grunnleggende ferdigheter og læreplanene i Kunnskapsløftet.

Læringsmålene er eksempler på lokale læreplaner i grunnleggende ferdigheter for voksne, og kan brukes som utgangspunkt når lærerne skal velge innhold, aktiviteter og arbeidsmåter som utvikler den voksnes grunnleggende ferdigheter. Læringsmålene  kan konkretiseres i mer individuelle mål og brukes som et hjelpemiddel for å tilpasse opplæringen til voksne, uavhengig av hvilken sammenheng opplæringen skjer i.

Læringsmålene er revidert, og alle er samlet i et hefte som kan lastes ned og bestilles. Men dere kan også laste ned hver av de fire grunnleggende ferdighetene.

Last ned læringsmålene

Læringsmål i grunnleggende ferdigheter (pdf) (Alle læringsmålene samlet)

Hentet fra heftet:

Læringsmål i lesing og skriving (pdf) 

Læringsmål i regning (pdf)

Læringsmål i digitale ferdigheter (pdf)

Læringsmål i muntlige ferdigheter (pdf)

Veiledning

Veiledning til læringsmålene i grunnleggende ferdigheter for voksne viser hvordan du med utgangspunkt i læringsmålene kan planlegge og tilrettelegge opplæring i grunnleggende ferdigheter for voksne.

Last ned veiledningen (pdf) (er under revidering)

Papirversjon

Du kan få papirversjon av læringsmålene gratis tilsendt. Her er alle ferdighetene samlet:

 

Skriv inn antall:

Kontakt

Karoline Tellum-Djarraya

seksjonsleder
seksjon for læringsteknologi og innovasjon
Elektriker i arbeid.

Profiler for grunnleggende ferdigheter på jobben

Profilene kan brukes til å kartlegge opplæringsbehov i lesing, skriving, regning, digitale og muntlige ferdigheter og tilpasse kurs til den enkeltes behov. Profilene beskriver hvordan de grunnleggende ferdighetene er en del av arbeidsoppgavene i ulike yrker.

Kartleggingen kan gi arbeidsgivere et bilde av hvilke ferdigheter som må styrkes, og arbeidstakere kan se hvilken opplæring de har behov for innen lesing, skriving, muntlig kommunikasjon, regning og bruk av data. Profilene kan også benyttes i ordinær videregående opplæring og være gode hjelpemidler i arbeidet med å yrkesrette fellesfagene i yrkesutdanningen.

Last ned profilene

Kompetanse Norge har utviklet 19 profiler i samarbeid med representanter fra bransjene, organisasjonene, bedrifter og lærere. Last ned og la deg inspirere. Du kan tilpasse og utvikle egne profiler for å knytte kursinnhold til konkrete arbeidsoppgaver som den enkelte kjenner seg igjen i.

Profiler pdfProfiler ExcelProfiler Word
Barnehageassistent Barnehageassistent Barnehageassistent
Blikkenslager Blikkenslager Blikkenslager
Bussjåfør Bussjåfør Bussjåfør
Butikkmedarbeider Butikkmedarbeider Butikkmedarbeider
Driftstekniker/vaktmester Driftstekniker/vaktmester Driftstekniker/vaktmester
Elektriker Elektriker Elektriker
HMS-arbeid for byggfag HMS-arbeid for byggfag HMS-arbeid for byggfag
Kantineassistent Kantineassistent Kantineassistent
Lagermedarbeider Lagermedarbeider Lagermedarbeider
Maskinfører Maskinfører Maskinfører
Personlig økonomi Personlig økonomi Personlig økonomi
Pleieassistent Pleieassistent Pleieassistent
Reindriftsutøver Reindriftsutøver Reindriftsutøver
Renholder Renholder Renholder
Rørlegger Rørlegger Rørlegger
Taxisjåfør Taxisjåfør Taxisjåfør
Transportarbeider Transportarbeider Transportarbeider
Truckfører Truckfører Truckfører
Tømrer Tømrer Tømrer

Profilene er på bokmål. De er også tilgjengelig på nynorsk, samisk og engelsk.

La deg også inspirere av eksempler på profiler andre har laget.

Bestill gratis papirversjon

Skriv inn antall
 

Kontakt

Metoder og eksempler

Bilde fra forsiden av heftet. En passasjer skal betale bussbillett til bussjåføren.

Praksisnær opplæring i muntlige ferdigheter

Heftet illustrerer hva muntlige ferdigheter er i praksis, og viser eksempler på hvordan lærere kan jobbe for å trene muntlige ferdigheter hos voksne.

Arbeidsgivere legger stadig mer vekt på gode muntlige ferdigheter når de skal ansette nye medarbeidere. For å kunne samarbeide om å løse oppgavene effektivt og trygt er det nødvendig å kunne ta imot beskjeder, gjøre avtaler, og gi og ta instruksjoner på en klar måte. Det er i tillegg avgjørende å kunne tilpasse språket til den vi snakker med. Vi må mestre både fagord og formelt språk i tillegg til dagligdags småprat med kolleger.

Heftet gir eksempler på opplæring i muntlige ferdigheter knyttet til arbeidspraksis og fagopplæring. Det tar også for seg Profiler for basisferdigheter på jobben som utgangspunkt for opplæringen. Profilene kan være en god støtte når du som lærer skal planlegge et kurs i muntlige ferdigheter i jobben.

Last ned heftet (pdf)

En voksen barnehageansatt sammen med flere barn på tur.

Praksisnær kartlegging for opplæring i muntlige ferdigheter

Dette heftet viser hvordan lærere og veiledere kan kartlegge deltakere og arbeidsplass i forkant av opplæring i muntlige ferdigheter knyttet til kurs på arbeidsplassen.

Målet er å tilpasse opplæringen best mulig til de ansattes og arbeidsplassens behov. Metoden for kartlegging og kartleggingsverktøyet som er presentert her er utviklet i Kompetansepluss arbeidsliv, men kan også brukes i andre typer opplæring.

Ressurser:

Kartleggingsskjema barnehage (excel)
PIL -kartleggingskjema (excel)


Last ned Praksisnær kartlegging for opplæring i muntlige ferdigheter

en sykehjemsansatt i samtale med to eldre mennesker i en sofa.

Muntlige ferdigheter på et sykehjem

Heftet «Muntlige ferdigheter på et sykehjem» gir et eksempel på hvordan du kan utvikle de ansattes muntlige ferdigheter slik at kommunikasjonen i et sykehjem kan bli bedre; mellom ansatte, mellom ansatte og ledere, og beboere og pårørende.

Det inneholder også utdrag fra en håndbok med konkrete eksempler på muntlig kommunikasjon i ulike situasjoner som kan være en ressurs å dele ut til nyansatte.

Prosjektsamarbeid i Kompetansepluss (tidligere BKA) mellom Folkeuniversitet Øst og Økern sykehjem

Kursdeltakere og organisering

  • Seks ansatte ved sykehjemmet, fire pleiemedhjelpere og to sykepleiere
  • Alle var innvandrere
  • Alle hadde B1-nivå i norsk.
  • 80 timer til muntlig og skriftlig opplæring
  • En hel dag per uke i 13 uker
  • Gjennomføring i arbeidstiden i et egnet lokale på sykehjemmet

Det var viktig å ha sykepleiere med i gruppen, fordi dette bidro til å gi kurset både et relevant innhold og et godt og realistisk grunnlag for å arbeide med kommunikasjon på tvers av yrkesgruppene.

Last ned Muntlige ferdigheter på et sykehjem (pdf)

Nettbrett ved siden av et tastatur og en penn.

Bruk av film i opplæringen av muntlige ferdigheter

Dette heftet viser hvordan en kan arbeide med film i opplæringen av muntlige ferdigheter.

Filmer som illustrerer disse kommunikasjonssituasjonene, vil gi gode muligheter for refleksjon og økt bevissthet om kommunikasjon på arbeidsplassen og et konkret utgangspunkt for praktiske øvelser i de muntlige ferdighetene som kreves.

Utviklingsarbeid ved Hapro senter for kvalifisering i samarbeid med en barnehage.

Last ned Bruk av film i opplæringen av muntlige ferdigheter

Fem laminerte kort med hver sin setning.

Enkelt grep for språkstøtte på jobben

Hvordan gi deltakerne språkstimulering og språkstøtte på jobben og få til en bedre læringsoverføring mellom kurs og jobb?

I dette heftet får du et eksempel på dette. Arbeidsmåten bygger på erfaringer fra et Kompetansepluss-kurs (tidligere BKA) i muntlige ferdigheter der Arendal voksenopplæring ga opplæring til åtte deltakere som var ansatt på Clarion Hotel Tyholmen.

Last ned heftet Med en skreddersydd lommeparlør i beltet (pdf)